سازه و تکنولوژی | structech

روش های کاهش حجم فایل اتوکد

امیر کورش وثوق
17238

روش های کاهش حجم فایل اتوکد

مقدمه

بعضی اوقات متوجه می شوید که فایل اتوکد شما به هر دلیل، حجم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است که این مسئله موجب کُند شدن روند کار با فایل مربوطه یا هنگ کردن سیستم هنگام اجرای آن خواهد شد. از طرفی سنگین بودن فایل باعث سختی آپلود یا دانلود فایل توسط ایمیل خواهد بود. به این ترتیب برای حل این معضلات لازم است تا بتوانید حجم فایل اتوکد خود را کاهش دهید. اما سوال اینجاست از بین ده ها روش، کدامیک موثر تر عمل می کنند.

در ادامه به معرفی بهترین روش های کاهش حجم برای فایل اتوکد خواهم پرداخت.


روش اول – دستور Audit

اجرای دستور Audit کاهش حجم را انجام نمی دهد اما اجرای آن قبل از اجرای روش های دیگر توصیه می گردد. با اجرای این دستور، فایل مربوطه اسکن و ایراد زدایی خواهد شد. برای اجرای این دستور فقط کافیست در Command Prompt دستور Audit را تایپ و Enter کنید.

 


روش دوم – دستور Purge

بعد از اجرای دستور Audit دستور Purge را به روش قبل اجرا کنید (تایپ کنید). معنی این لغت یعنی تمیز کردن. با اجرای دستور Purge پنجره ای بصورت شکل زیر باز می شود. همانطور که ملاحظه می کنید، تمام آیتم هایی که در فایل نقشه از آنها استفاده نشده است (مانند Block های معماری که در فایل وجود دارد اما در نقشه استفاده نشده است یا لایه های بیشماری که کاملا خالی رها شده اند) بوسیله این دستور از فایل حذف می شوند.

توجه: اگر فکر می کنید در آینده ممکن است بعضی از این آیتم های رها شده بکار آید از انتخاب Purge All خودداری کنید.

 

 

روش سوم- دستور PurgeRegapps

اجرای این دستور می تواند بطور قابل ملاحظه ای حجم فایل شما را کاهش دهد. با اجرای آن، Regapps که اصطلاحا ارتباط بین فایل شما با اپلیکیشن ها (نظیر AutoLisp – ObjectARX – .NET و …) است، از بین خواهد رفت. جهت انجام این روش دستور Purge- را تایپ و Enter کنید. هنگام تایپ به (-) توجه داشته باشید. بعد از اجرا، کلید R را انتخاب کنید و مجددا Enter کنید.

 

روش چهارم- دستور Overkill

در خلال ترسیم ممکن است خطوط، منحنی ها، پلی لاین ها، اشکال یا بلوکها روی هم چند بار تکرار شده باشند که با چشم قابل تشخیص نیست و باعث افزایش حجم فایل می گردد. برای رفع این مشکل دستور Overkill را تایپ و Enter کنید. سپس بخشی از نقشه را که مد نظرتان است را انتخاب نمایید. به این صورت پنجره ای بشکل زیر باز می شود.

 

 

در بخش Tolerance عدد نزدیک به صفر را وارد نمائید و تیک های بخش Ignore Object Property را فعال نکنید.

 

روش پنجم- دستور Wblock

این روش به طریق متفاوتی عمل می کند. در این روش بخشی از نقشه که توسط کاربر انتخاب می شود در یک فایل تازه و تمیز ذخیره می گردد. به این صورت تمام موارد بیهوده در فایل قدیمی حذف می گردد. این روش عین ساختن Block است با این تفاوت که Object در فایل جدید ذخیره می گردد. جهت انجام این روش، دستور Wblock را تایپ کنید تا پنجره ای بشکل زیر باز شود. گزینه Select Objects را انتخاب کنید سپس بخشی از نقشه را که نیاز دارید توسط کادر انتخاب نمایید در انتها با مشخص کردن آدرس ذخیره، فایل جدید تولید می گردد.

 

 

در نظر داشته باشید که تنها بخشی از نقشه را که نیاز دارید به فایل جدید انتقال دهید و از انتخاب All پرهیز نمایید.

 

حجم فایل اتوکد بصورت نرمال چقدر است؟

غالبا فایل اتوکد در حالت دو بعدی که در بر گیرنده پلان و برش های معماری یک ساختمان معمولی است، زیر 1 مگابایت است. اما به تناسب نقشه های سه بعدی یا پلان های دارای توپوگرافی دارای حجم بیشتری خواهند بود. در کل اگر شما یک فایل کاملا ساده دارید و حجم آن بیش از 5 مگابایت است، مطمئنا یه جای کار ایراد دارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

0 0 امتیاز
Article Rating
مشترک شوید
اشاره به موضوع
guest
4 دیدگاه
دیدگاه داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
دلیر
مهمان
دلیر
5 سال گذشته

با سلام من یک فایل 3D اتوکد دارم که حدوداً 10 مگابایت حجمش شده و برای تری دی مکس کردنش خیلی سنگین می شه خواهشا راهی بهم معرفی کنید که بتونم حجمش را حداقل به نصف کم کنم.

ایوبی
مهمان
ایوبی
5 سال گذشته

سلام تشکر

سبد خرید
4
0
دیدگاه خود را به اشتراک بگذاریدx