سازه و تکنولوژی | structech

تهیه آلبوم نقشه‌ها در یک فایل اتوکد – قسمت دوم: انتقال از Model به Layout

امیر کورش وثوق
24638

تهیه آلبوم نقشه‌ها در یک فایل اتوکد – قسمت دوم: انتقال از Model به Layout

مقدمه

در این مرحله قصد داریم نحوه‌ی تبدیل طرحی ترسیم شده از محیط Model را با رعایت قواعد نقشه‌کشی به Layout با سایز کاغذ A3 در مقیاس 1/250 را توضیح دهیم. در ابتدا توصیه می گردد بخش اول این مطلب را بدلیل پیش نیاز بودن از لینک زیر مطالعه فرمائید:

تهیه آلبوم نقشه‌ها در یک فایل اتوکد – قسمت اول: مقیاس نقشه

 

گام اول: انتخاب مقیاس ترسیم و مقیاس نقشه مناسب

بعنوان اولین گام، نقشه‌کش (در موارد خاص طراح سازه یا مدیر پروژه) با توجه به ابعاد کار باید مقیاس‌های مناسبی را برای ترسیم و تولید نقشه انتخاب نماید. این مقیاس‌ها با سایز کاغذی که برای چاپ نقشه انتخاب می‌شود در ارتباط می‌باشد.

در پروژه‌های بزرگ نظیر سازه‌های صنعتی و مجتمع‌های ساختمانی اغلب نقشه‌ها برای سایز کاغذ A1 تهیه می‌شود. اما این سایز کاغذ بیشتر برای اینکه در پای کار مناسب برای اکیپ‌های اجرایی باشد، مطلوب برای پهن کردن روی میزهای کنفرانس در اتاق‌های جلسه جهت مشاهده کارفرمایان است. نقشه در کاغذ سایز A3 ترجیح اغلب مجریان و پیمانکاران بعلت سهولت در حمل نقشه و خواندن آن در شرایط نامناسب است.

 

گام دوم: تعیین واحد ترسیم و اندازه‌گذاری

برای شروع وارد محیط AutoCAD شده و از قسمت Menu > Drawing Utilities > Units تنظیمات واحد ترسیم مانند شکل زیر انجام می‌گیرد.

Blog950407 - Create Album in CAD (Part 2) 001

 

نکته: با این تنظیم هر یک واحد ترسیم خط در محیط Model نماینده یک متر می‌باشد.

 

بعد از اتمام ترسیم سازه در محیط Model، نوبت به ترسیم اندازه‌گذاری‌ها می‌شود. بعنوان یک استاندارد می‌توان واحد اندازه‌گذاری را mm انتخاب نمود که موجب افزایش دقت در نقشه‌کشی (و احتمالا اجرا) می‌گردد. برای این کار دستور DIMSTY را تایپ کرده و در پنجره باز شده یک Style جدید تعریف نموده و تنظیمات آن را مانند شکل زیر انجام دهید. در آخر دقت کنید که Style تعریف شده را فعال نمائید (Set Current).

 

Blog950407 - Create Album in CAD (Part 2) 002

 

نکته: با این تنظیم هر یک واحد خط ترسیم شده در محیط Model با اندازه‌گذاری 1000 میلیمتر نمایش داده می‌شود.

 

بعد از اتمام کار نقشه‌کشی نوبت به انتقال بخش به بخش نقشه‌ها به محیط Layout است. در شکل زیر پلان یک مخزن آب با تمام جزئیات آن در محیط Model تکمیل شده و آماده انتقال می‌باشد.

 

Blog950407 - Create Album in CAD (Part 2) 003

 

گام سوم: تنظیمات بخش Layout

اول باید سایز کاغذ و اسم چاپگر را به برگه Layout معرفی نمود. برای اینکار روی تب Layout در پایین برنامه راست کلیک کرده و گزینه Page Setup Manager را انتخاب نموده. در صفحه باز شده گزینه Modify را کلیک کرده تا صفحه تنظیمات چاپ، نمایش داده شود. تنظیمات مانند شکل زیر جهت ایجاد کاغذ چاپ باید انجام گردد.

 

Blog950407 - Create Album in CAD (Part 2) 004

 

گام چهارم: تولید کادر [Title Block] و پنجره سوئیچ به Model

مانند شکل زیر پس از تکمیل ترسیم کادر نقشه، دستور mview را تایپ نموده و مربعی به اندازه کادر نقشه روی آن ترسیم نمائید. بدین ترتیب پنجره سوئیچ به Model ایجاد می‌گردد.

پس از آن بر روی گزینه Paper در پایین نقشه کلیک کنید تا کنترل پنجره سوئیچ فعال گردد. حالا می‌توانید مانند دوربین عکاسی ناحیه‌ای از Model را که قصد دارید تبدیل به نقشه شود، وارد کادر نمایش نمائید و سپس گزینه Model را کلیک کنید تا پنجره قفل گردد.

 

Blog950407 - Create Album in CAD (Part 2) 005

 

گام پنجم: ایجاد مقیاس

ما قصد داریم پلان مخزن آب که در Model بصورت 1:1 با واحد متر ترسیم شده اینجا در Layout با واحد mm در سایز کاغذ A3 با مقیاس 1/250 نمایش داده شود. پس با این مقیاس هر یک متر در محیط Model برابر است با 1000/250  یا 4 میلیمتر در محیط Layout. به تعریف اتوکدی:

Paper Units: 4  =  Drawing Units: 1

برای تعریف این مقیاس به برنامه مانند شکل زیر پس از فعال کردن پنجره سوئیچ، از بخش Viewport Scale مقیاس 4:1 را انتخاب نمائید و پنجره را قفل کنید.

 

Blog950407 - Create Album in CAD (Part 2) 006

 

به این صورت پلان مخزن در مقیاس 1/250 در کاغذ A3 جهت چاپ آماده می‌گردد. در آخر مدل را Save نمائید.

 

Blog950407 - Create Album in CAD (Part 2) 007

 

همچنین توصیه می شود بخوانید:

screenshot-11_16_2016-6_48_40-pmتهیه آلبوم نقشه‌ها در یک فایل اتوکد – قسمت اول: مقیاس نقشه

screenshot-11_16_2016-6_48_40-pmقرار دادن [Embed] عکس در اتوکد بدون لینک

این مطلب را به اشتراک بگذارید

0 0 امتیاز
Article Rating
مشترک شوید
اشاره به موضوع
guest
9 دیدگاه
دیدگاه داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
زینب
مهمان
زینب
2 سال گذشته

سلام وقت بخیر از من ترسیمات قسمت برقی رو در فضای لایوت خواستن میشه راهنمایی بفرمایید اول باید ترسیمات خودم رو در مدل ایجاد کنم بعد ببرم به فضای لایوت؟

مهسا
مهمان
مهسا
2 سال گذشته

خیلی مفید بود مهرتان را سپاس

y.h
مهمان
y.h
6 سال گذشته

اندازه گذاری ها رو باید رو مدل انجام بدیم یا layout؟ اگر بخوایم چند سری نقشه با مقیاسای مختلف پرینت بگیریم باید برای هر مقیاس یک layout داشته باشیم یا نه؟

صادق
مهمان
صادق
7 سال گذشته

سلام
خیلی کار راه بنداز بود.
ممنون.

سبد خرید
9
0
دیدگاه خود را به اشتراک بگذاریدx