سازه و تکنولوژی | structech

تهیه آلبوم نقشه‌ها در یک فایل اتوکد – قسمت اول: مقیاس نقشه

امیر کورش وثوق
7620

تهیه آلبوم نقشه‌ها در یک فایل اتوکد – قسمت اول: مقیاس نقشه

مقدمه

تا حالا به تفاوت تب Model و Layout در اتوکد دقت کرده‌اید؟ و اینکه چرا فقط یک تب Model وجود دارد در حالیکه تعداد تب‌های Layout محدودیت ندارد.

 

Blog950401 - Create Album in CAD (Part 1) 001

در واقع محیط Model همانطوریکه از نامش پیداست برای ترسیم و مدلسازی با فضایی نامحدود تعریف شده است. اما محیط Layout مانند یک قاب عکسی است که بخشی از ترسیمات شما در Model را می‌تواند در خودش جای دهد. علاوه بر این در Layout می‌توان سایز کاغذ چاپ و مقیاس مناسب جهت چاپ را تنظیم نمود.

حالا سوال اینجاست که در محیط Layout نباید هیچ چیزی ترسیم نمود؟ جواب این است که اغلب نقشه‌کش‌ها تمام جزئیات یک نقشه را در Model ترسیم می‌کنند و اشکال مربوط به صفحه‌آرائی نظیر کادربندی، راهنمای نقشه، علامت جهت شما، لوگوی شرکت، خط مقیاس و … را مانند شکل زیر در محیط Layout انجام می‌دهند.


Blog950401 - Create Album in CAD (Part 1) 002

مقیاس چیست و به چه کار می‌آید؟

تعریف ساده مقیاس کردن این است که با حفظ نسبت تمام ابعاد یک شیء به یکدیگر، با یک ضریب مشخصی عکس یا نقشه‌ی جسم کوچکتر یا بزرگتر ترسیم گردد. هر ایده و طرحی قبل از اجرایی شدن، روی کاغذ پیاده می‌شود و در اغلب موارد ترسیم در ابعاد واقعی روی کاغذ غیر ممکن می‌باشد. پس دلیل بکارگیری این تکنیک، ایجاد توان ترسیم طرح بر روی کاغذ است.

برای مثال فرض کنید یک مربع 1×1 متر قرار است بصورت شلف تزئینی روی دیوار منزلی ساخته و نصب گردد. صاحبخانه قصد دارد روی یک کاغذ یادداشت 10×10 سانت آن را با جزئیات ترسیم و به سازنده جهت ساخت تحویل دهد. در این صورت ناچار است شلف 100×100 سانت را حداقل 10 برابر کوچکتر ترسیم نماید تا در کاغذ جا گیرد. اگر با حفظ تناسب ابعاد و مقیاس در تمام جزئیات، شکل را ترسیم نماید، بدون قرار دادن ابعاد و اندازه تنها با نشان دادن سمبل مقیاس 1/10 در کاغذ، شلف قابل ساخت می‌باشد.

برای تهیه نقشه‌های استاندارد نه تنها تناسب اندازه‌ها جهت ترسیم رعایت می‌گردد بلکه جهت فهم بهتر نقشه برای سازنده، مقدار طولها و اندازه‌ها روی نقشه بصورت کامل نشان داده می‌شود.

Blog950401 - Create Album in CAD (Part 1) 003

همچنین توصیه می شود بخوانید:

screenshot-11_16_2016-6_48_40-pmتهیه آلبوم نقشه‌ها در یک فایل اتوکد – قسمت دوم: انتقال از Model به Layout

screenshot-11_16_2016-6_48_40-pmقرار دادن [Embed] عکس در اتوکد بدون لینک

این مطلب را به اشتراک بگذارید

0 0 امتیاز
Article Rating
مشترک شوید
اشاره به موضوع
guest
0 دیدگاه
دیدگاه داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
0
دیدگاه خود را به اشتراک بگذاریدx