چهارشنبه ، ۱ شهریور ، ۱۳۹۶
Menu

آخرین مطالب

گام‌های ابتدائی برای یک مهندس محاسب364۱۳۹۵ ، ۰۳ ، ۲۹

Blog 941110 - First Step 000

هنگامی که مهندس محاسب مبادرت به طراحی یک ساختمان می‌نماید، نیازمند در اختیار داشتن اطلاعات اولیه‌ای نظیر گزارش مکانیک خاک، ابعاد زمین، وضعیت همجواریها و نقشه‌های فاز صفر معماری (نقشه‌های فاز صفر، اولین نقشه غیر مصوبِ معماری است که بر اساس طراحی مفهومی، ایده‌ی اولیه‌ی معمار و نیازهای کارفرما در آن منظور شده است [Conceptual Design]) می‌باشد.

اولین قدم در شروع طراحی، شناخت جزئیات معماری یا به عبارتی تفسیر معماری است. در یک کلام، تفسیر معماری منتج به ایجاد تطابق مابین طرح معماری با سازه و تاسیسات می‌گردد. موارد زیر از جمله موارد مهمی است که برای نیل به این هدف ضروری می‌باشد.

 

۱ ـ در اولین مرحله محاسب باید نقشه‌های اولیه‌ی مکانیکال و الکتریکال را مطالبه نماید و با مطالعه‌ی آنها محل‌های لازم برای عبور لوله‌های آب گرم و سرد، کانالهای خروج هوا، محل جانمایی وسایل گرمایشی و مسیر لوله‌های عبوری آن، محل نصب کولر و مسیر کانالهای آن، تاسیسات موتورخانه، سیم کشی‌ها و مواردی مشابه را با آنچه معمار پیش‌بینی کرده مطابقت دهد. در این مرحله ممکن است طرح اولیه معماری تا حدودی تغییر کند و داکت‌ها و رایزرهای لازم به شیوه‌ای مناسب و به مقدار کافی در نقاط مختلف ساختمان ایجاد گردد. همچنین باید محل‌های لازم برای چاهک‌های سپتیک و اتاقک‌های پمپاژ جهت نصب پمپ‌های انتقال آب و چاهک آسانسور در فونداسیون سازه مشخص و به تایید مجموعه‌ی معماری و سازه برسد.

 

۲ ـ مورد مهم دیگر در خصوص تطابق معماری، سازه و تاسیسات، ارتفاع مفید سقف‌ها است. عبور تاسیسات بسته به شرایط می‌تواند از روی کف (داخل کف کاذب) یا از زیر تیرها (در محدوده سقف کاذب) و یا هر دو صورت گیرد. بنابراین باید ضخامت لازم جهت عبور و رواداری این خطوط در کف و سقف منظور گردد و به تایید مهندس معمار برسد. نکته دیگر اینکه در اغلب موارد برشهای ارائه شده در نقشه‌های معماری در ناحیه سقف فاقد پوتر (مقدار آویز تیر از زیر سقف سازه‌ای) بوده و ارتفاع خالص کف تا سقف مد نظر معمار بر اساس یک عدد رند بعنوان ضخامت سقف ترسیم شده است. در این حالت مهندس محاسب می‌تواند بوسیله‌ی قضاوت مهندسی بر پایه تجربیات موثق مشابه، ارتفاع حداکثر تیر را تخمین و مقدار ضخامت پوتر را با هماهنگی معمار در نقشه‌ها اعمال نماید.

 

۳ ـ از موارد مهم دیگر بحث مربوط به باکس پله است. چنانچه در چهار طرف باکس تیرهای بتنی پیرامونی وجود داشته باشد، نباید عرض این تیرها فضای باکس را محدود سازد؛ بدین منظور تا جای امکان عرض این تیرها باید کاهش یابد یا در پلان تیرریزی از محدوده باکس بحالت خارج از محور بیرون قرار داده شوند.

 

Blog 941110 - First Step 001

تیرهای طرفین باکس پله بیرون زده می باشد

 

همچنین این مسئله برای ستونهای بتنی نیز صادق است و باید ستونها در گوشه خارجی باکس قرار داده شوند. بیرون زدگی تیر و ستون از فضای مفید باکس پله می‌کاهد که این مسئله در موقع حمل اساس، ساکنین را با مشکل مواجه می‌نماید.

Blog 941110 - First Step 002

۴ ـ جانمایی ستونها در محوطه پارکینگ نیز از موارد بسیار مهم است. طبق استانداردهای معماری هر ماشین برای پارک، فضایی به ابعاد ۲/۵ در ۵ متر نیاز دارد؛ علاوه بر این جهت عبور یکطرفه خودرو راهرویی با عرض حداقل ۳ متر مورد نیاز است. همچنین هر خودرو جهت ورود و خروج از پارک نباید با خودورهای دیگر تلاقی داشته باشد (حذف پارکینگ مزاحم).

 

۵ ـ در خصوص رمپ‌های عبور خودرو باید توجه شود ستونهای کناری رمپ باعث اختلال در عبور خودرو نگردد. طول رمپ بر اساس حداکثر شیب حرکت خودرو (حداکثر ۱۵%) تعیین گردد. همچنین در هر نقطه از رمپ، ارتفاع آزاد از روی دال رمپ تا زیر عناصر تراز فوقانی باید بگونه‌ای باشد که هنگام عبور وسایل نقلیه، سرگیر نشود. حداقل ارتفاع از زیر پایین ترین قسمت سقف جهت سرگیر نشدن ۲/۲ متر می‌باشد. در خصوص این موارد کنترلی لازم است مهندس سازه ضخامت عناصر سازه‌ای از قبیل رمپ، تیرها و ستونهای پیرامون آنرا به اطلاع مهندس معمار بگذارد.

 

blog941110-first-step-003

 

۶ ـ همزمان با موارد فوق، مهندس محاسب پس از آنکه معماری از فاز صفر به فاز یک تبدیل و تقریباً نهایی شد، باید تمام فضاهای موجود در معماری را تصور نماید. به عبارتی گویا ساختمان ساخته شده و مهندس محاسب باید یکبار از درب وارد آن شده و به تمام فضاها سر بزند! تا آنها را بخوبی حس کند. جهت نورگیرها، پارتیشنها، محل داکتها، محل عبور دودکشها، کانالها، آسانسور، پله، پارکینگها، تاسیسات و غیره بخوبی شناخته شود.

 

در آخر مهندس محاسب سازه، سیستم تیرریزی و ستون‌گذاری پیشنهادی خود را بصورت مسدود شده [Block] روی نقشه معماری قرار می‌دهد [Overlay] و در تمام طبقات عدم تداخل با معماری و تاسیسات را کنترل می‌نماید.

آخرین بروز رسانی: ۱۵-۱۰-۹۵

 

منبع:

“طراحی آیین‌نامه‌ای سازه‌های بتن آرمه”. طلائی طباء، سید بهزاد و عرشیان، امیرحسین. چاپ سوم، ۱۳۹۱٫ نشر عابد. ISBN 964-364-859-6.


بخش نظرات سایت :

دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.


كليه حقوق مادی و معنوی سايت محفوظ مي باشد. © 1395-1394