سازه و تکنولوژی | structech

چگونگی تعریف سیستم آحاد در ETABS 2015 و تفاوت آن با نسخه 9

سید محمد منتظری
5588

چگونگی تعریف سیستم آحاد در ETABS 2015 و تفاوت آن با نسخه 9

همانطور که کاربران نرم‌افزار ETABS می‌دانند در نسخه 2015 این برنامه امکانات گسترده‌تری نسبت به نسخه 9 این نرم افزار در اختیار کاربران قرار گرفته است که کار با این نرم افزار را آسان‌تر از پیش نموده است. از جمله مواردی که در آن تغییرات چشمگیر و قابل توجهی ایجاد شده، نحوه تعریف واحدهای اندازه‌گیری پارامترهای مختلف در این نرم افزار می‌باشد.

در نسخه 9 این نرم افزار زمانیکه پنجره Building Plan Grid System and story data جهت انتخاب نوع مدل و تعریف شبکه Grid و تعداد طبقات باز می‌شود (شکل 1)، یک گزینه جهت تعریف واحدها وجود دارد که می‌توان واحد پارامترهای طول و نیرو را تعیین نمود. بدین ترتیب کلیه واحدها در همه بخش‌ها بر اساس این انتخاب شکل می‌گیرند و ترکیبی از این دو می‌باشند.

blog950701-units-in-etabs-001

شکل 1 – تعیین واحدها در اولین تنظیمات ETABS 9

 

پس از بسته شدن این پنجره و در حین طی شدن مراحل مختلف مدلسازی در سمت راست قسمت پایینی صفحه واحدهای جاری برنامه که بر اساس آنها مدلسازی در حال انجام است نمایش داده می‌شود و کاربر می تواند در هر لحظه و برای کار در هر بخش از منوها، واحدهای جاری برنامه را تغییر دهد. بطور مثال برای کار در منوی Define از واحدهای kgf-cm و برای منوی Draw از واحدهای tonf-m استفاده نماید.

 

blog950701-units-in-etabs-002

شکل 2 – تغییر واحدها

لازم به ذکر است در پنجره اختصاص نیرو به اعضا یک گزینه جهت تغییر واحد وجود دارد که با تغییر آن نیرو با واحد دلخواه و فارغ از واحدهای جاری برنامه تعریف می‌شود.

در نسخه 2015 این نرم افزار از ابتدا می‌توان واحدهای مورد نظر در هر بخش را به تفکیک برای هر پارامتر انتخاب نمود. در سمت راست قسمت پایینی صفحه گزینه  Units قابل مشاهده است. با کلیک بر روی آن فهرستی برای کاربر باز می‌شود که با استفاده از آنها به سه روش سیستم واحدها را می‌توان تعریف کرد.

 

blog950701-units-in-etabs-003

شکل 3 – روشهای مختلف تعیین واحدها

  • روش اول:

انتخاب یکی از سیستم‌های آحاد رایج که عبارتند از سیستم آمریکایی (U.S)، متریک استاندارد (SI) و سیستم متریک قدیم (MKS) . با انتخاب هر یک از این گزینه‌ها، واحدهای پیش فرض این سیستم‌ها توسط برنامه بکار گرفته می‌شود. با نگه داشتن نشانگر موس بر روی گزینه Units برای چند ثانیه، لیست پارامترها و واحدهای مربوطه نمایش داده می‌شود. باید توجه شود در این نسخه از برنامه برای یک پارامتر، در کاربردهای مختلف واحدهای متفاوتی استفاده می‌شود. بطور مثال می‌توان برای پارامتر طول در اندازه گیری فواصل در مدلسازی هندسه سازه از واحد متر و در معرفی مقاطع از میلیمتر استفاده شود.

 

blog950701-units-in-etabs-004

شکل 4 – استفاده از پیش فرض سیستم آحاد

  • روش دوم:

در این روش برنامه واحد مورد نظر برای سه پارامتر اصلی طول، نیرو و دما را از کاربر سؤال می‌شود و همان واحدهای معرفی شده را استفاده می‌نماید. بطور مثال چنانچه کاربر برای پارامتر طول واحد متر را انتخاب نماید در تمام موارد مانند طول اعضا و یا مشخصات مقاطع پارامتر طول با واحد متر سنجیده می شود حتی اگر بسیار کوچک باشد.

blog950701-units-in-etabs-005

شکل 5 – تعیین سه واحد اصلی در روش دوم

  • روش سوم:

در حالت سوم واحد کلیه پارامترها در یک جدول توسط کاربر تعریف می‌شود. این حالت امکانات خوبی برای کاربر فراهم می آورد و پارامترها برای هر بخش جداگانه تعریف می شوند. بطور مثال برای پارامتر طول در سه بخش تعریف مدل سازه، ابعاد مقاطع و تغییر مکانهای ناشی از تحلیل سازه، می‌توان واحدهای متفاوتی تعیین نمود.

 units2015-6

شکل 6 – انتخاب واحدها برای هر پارامتر در روش سوم

در شکل 6 جدول تعیین آحاد نشان داده شده است. همانطور که قابل مشاهده است پارامترهای مختلف در گروه‌های مجزا دسته بندی شده‌اند. بطور مثال سه گروه برای واحد طول (ابعاد سازه، ابعاد مقاطع و تغییر مکان‌ها) در نظر گرفته شده و سپس گروه نیروها که شامل نیرو، نیرو در واحد طول و سطح، لنگر و دیگر موارد می‌باشد.

گروه‌هایی هم با عناوین تنش‌ها، سختی، مرتبط با زمان، جرم و وزن، ضرایب مدال و پارامترهای دمپ وجود دارد که پارامترهای مرتبط را در زیر مجموعه خود دارند. در آخر یک گروه برای پارامترهای متفرقه مانند انرژی و ضریب حرارتی در نظر گرفته شده است. چهار واحد اصلی وجود دارد که سایر واحدها با استفاده از آنها ساخته می‌شوند. سه واحد اصلی برای پارامترهای طول، نیرو و دما در مقابل هر آیتم توسط کاربر انتخاب می‌شود و پارامتر چهارم که زمان می‌باشد در صورت لزوم برنامه بطور ثابت از واحد ثانیه استفاده می‌شود. در جدول مزبور در مقابل هر پارامتر واحد ایجاد شده برای آن نشان داده می‌شود. همچنین تعداد اعشار برای نمایش مقدار آن و میزان خطای اندازه‌گیری قابل تنظیم است.

بدین ترتیب در نسخه 2015 ETABS، اگر چه در هر مرحله از مدلسازی، کاربر می‌تواند واحدها را تغییر دهد اما برنامه این امکان را فراهم می‌کند که کاربران از ابتدا واحدهای مورد نظر در هر بخش را تعیین نمایند تا در طول مدلسازی، تحلیل و طراحی مجبور به تغییر چند باره واحدها نشوند.

نام فایل PDF

حجم فایل PDF

دانلود فایل PDF

Units in Etabs

380 KB

asl

این مطلب را به اشتراک بگذارید

0 0 امتیاز
Article Rating
مشترک شوید
اشاره به موضوع
guest
0 دیدگاه
دیدگاه داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
0
دیدگاه خود را به اشتراک بگذاریدx