یکشنبه ، ۳ بهمن ، ۱۳۹۵
Menu

آخرین مطالب

چند نکته با ارزش در طراحی ساختمان فولادی توسط ETABS 9257۱۳۹۵ ، ۰۵ ، ۲۰

Blog950510 - Steel Frame Design Tips 000

  • مقدمه

نرم‌افزار ETABS یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای تحلیل و طراحی سازه‌های ساختمانی است. این نرم‌افزار علاوه بر سادگی و سرعت در مدلسازی دارای پردازنده‌های طراحی بسیار قوی می‌باشد. یکی از پردازنده‌های این نرم‌افزار طراحی قابهای فولادی است که دارای قابلیت‌های ویژه‌ای همچون اعمال مقاطع انتخاب خودکار، بهینه‌سازی خودکار مقاطع، یکسان سازی مقاطع بین تحلیل و طراحی، کنترل معیار تغییر مکان جانبی، کنترل خیز تیرها و … می‌باشد.

با این حال کار با این نرم‌افزار و حصول نتایج صحیح لازمه داشتن تجربه و دانش بالا می‌باشد. در ادامه چند نکته ساده ولی مهم در خصوص طراحی اعضای فولادی در طراحی به روش LRFD با این نرم‌افزار ارائه می شود.

  • استفاده از قابلیت Auto Selection Sections برای تعیین خودکار مقاطع بهینه

جهت طراحی مقاطع بهینه در ETABS می‌توان از امکان انتخاب خودکار برای تیر، ستون و بادبندها استفاده نمود. برای این کار کافی است ۳ گروه مقطع از نوع Auto Select برای ۳ گروه عضو نامبرده تعریف و در هر گروه مجموع مقاطع مدنظر پروژه قرار داده شود.

بعنوان مثال برای بادبندها می‌توان گروه مقاطع AUTOBRACE تعریف نمود و طبق شکل زیر، چندی از مقاطع دوبل ناودانی را وارد آن نمود یا برای ستونها گروه مقاطع AUTOCOL تعریف نمود و چندین مقطع جعبه‌ای به آن اختصاص داد.

Blog950510 - Steel Frame Design Tips 001

بعد از اتمام فرآیند طراحی توسط نرم‌افزار، عموما دو پیغام روی صفحه ظاهر می‌گردد که یکی بیانگر تعداد اعضایی (در صورت وجود) است که نسبت تنش آنها پاسخگو نبوده و دیگری بیانگر تعداد اعضایی است که دارای مقطع متفاوت بین تحلیل و طراحی هستند. شکل پیغام دوم در زیر نمایش داده شده است که بیانگر تفاوت مقطع ۷۷۷ عضو بین تحلیل و طراحی است و از کاربر سوال می‌کند که تمایل به تکرار فرآیند تحلیل و طراحی جهت یکسان‌سازی مقاطع دارد یا نه.

Blog950510 - Steel Frame Design Tips 002

یکسان نبودن تعداد بالای اعضا بین تحلیل و طراحی موجب کاهش چشمگیر دقت نتایج نرم‌افزار می‌گردد. پس لازم است تکرار فرآیند را تا برابر شدن تمام مقاطع انجام داد.

علاوه بر این در لیست مقطع خودکار باید وسعت مقاطع تعریف شده به اندازه‌ای باشد که هیچ عضوی دارای نسبت تنش بیشتر از حد مجاز [Stress Ratio ≤ ۱٫۰] نباشد.

  • خارج نمودن اعضا از حالت انتخاب خودکار

پس از اتمام فرآیند طراحی و تعیین کل مقاطع بصورت بهینه، لازم است که ستونها و مهاربندها (و در مواقعی خاص تیرها) نظم‌دهی شوند. غالبا در بعضی شرایط (نظیر نامنظمی سازه در پلان یا خارج صفحه) چیدمان خودکار نرم‌افزار بگونه‌ای عمل می‌کند که مقطع ستون یا بادبند طبقات بالاتر سنگین تر بدست می‌آید. بر این اساس اول باید تمام مقاطع ستونها و مهاربندها را از حالت انتخاب اتوماتیک خارج نمود. برای این کار تمام مقاطع ستون و مهاربند را انتخاب نموده سپس از منوی

Design > Steel Frame Design

گزینه …Make Auto Select Section Null را انتخاب کرده تا تمام مقاطع انتخاب شده از حالت انتخاب اتوماتیک خارج شوند.

تیرها بهتر است (در سیستم قاب خمشی یا دوگانه) همچنان در حالت انتخاب خودکار باقی بمانند. زیرا با تغییر مقاطع ستون در مرحله بعد ممکن است بعضی از تیرها نیز لازم باشد تغییر مقطع دهند.

  • نظم‌دهی مقاطع

توجه کنید که قفل نرم‌افزار در حین کار نباید باز شود. جهت نظم‌دهی مقاطع بهتر است Elevation به Elevation پیش رفت و برای سهولت از Set Building View گزینه Line Section را فعال نمائید تا نام مقاطع به نمایش درآید.

Blog950510 - Steel Frame Design Tips 003

برای تغییر مقاطع بدون باز کردن قفل نرم‌افزار، بعد از انتخاب مقطع (یا مقاطع مد نظر) از منوی

Design > Steel Frame Design

گزینه Change Design Section را انتخاب نموده تا پنجره لیست مقاطع ظاهر شود. سپس مقطع مناسب را انتخاب نموده تا نرم‌افزار آن را جایگزین مقطع طراحی شده نماید.

بعد از هر بار تغییر مقطع گزینه Start Design را انتخاب نموده تا نتایج جدید طراحی نمایش داده شود. بعد از تغییر مقطع به روش عنوان شده، همچنان مقطع (یا مقاطع) در حالت Select باقی مانده و با Design مجدد فقط آنها به سرعت Redesign می‌شوند که بسیار مطلوب است. نکته دیگر آنکه اگر قفل نرم‌افزار باز شود تمام مقاطع تغییر یافته به حالت اول (تعریف شده در تحلیل) باز خواهند گشت. پس دقت کنید که قفل باز نشود!

  • یکسان سازی مقاطع بین تحلیل و طراحی

بعد از اتمام نظم‌دهی مقاطع، باید مجددا فرآیند تحلیل و طراحی صورت پذیرد تا در تحلیل سازه هم اثر مقاطع جدید لحاظ گردد. برای این کار بدون باز کردن قفل، گزینه Run Analysis را انتخاب و پس از اتمام تحلیل گزینه Start Design را انتخاب کرده تا نتایج صحیح تحلیل و طراحی حاصل گردد. دقت کنید که در این مرحله تیرها همچنان در وضعیت انتخاب خودکار مقاطع قرار دارند.

  • کنترل ترکیب بارهای طراحی

ورژن ۹ برنامه ETABS بطور خودکار ترکیب بارهایی با پیشوند DSTLS ایجاد می‌نماید که در آنها مواردی نظیر ترکیب ۱۰۰ به ۳۰ زلزله، مولفه قائم زلزله، حالت بار طیفی، اعمال ضریب ۰/۵ به برخی بارهای زنده و … وجود ندارد و المانها برای آنها نیز اشتباها طراحی می‌گردد. جهت حذف این ترکیبات بعد از طراحی از بخش Load Combination کل ترکیبات مزبور را حذف نموده و بلافاصله Start Design را انجام داده تا اعضا با ترکیبات ساخته شده توسط کاربر (شما) طراحی گردد.

بعضا بعد از نظم دهی ستونها و بادبندها، مجددا یک سری اعضای مجاور از حالت مجاز خارج شده که می بایست مراحل را برای آنها هم تکرار نمود.

  • روشی ساده برای کنترل سایز تیرها در طبقات

شرایط مختلفی وجود دارد که باعث سنگین تر شدن مقاطع تیرهای طبقات بالا نسبت به پایین است. برای مثال بلند شدن طول دهانه بعلت حذف ستون در طبقات بالا یا حذف بازشوهای بزرگ (مانند آتریم) در طبقات بالایی ساختمان که موجب افزایش قابل توجه بارهای تیر و در پی آن مقاطع آن در طبقات فوقانی می گردد.

اما در قابهای خمشی در شرایط معمولی، با افزایش طبقات عموما سایز تیرها هم کمتر می شود. بعد از اتمام تحلیل و طراحی چون مقاطع تیرها توسط برنامه تعیین و جایگذاری شده است، حتما توسط طراح نیاز به مرور دارد.

بعنوان یک روش ساده و گرافیکی می توانید رنگ مقاطع تیرها را از سنگین به سبک بین سفید تا سیاه انتخاب نمائید. سپس از پنجره Set Building View بخش View by Colors را روی Sections تنظیم نمائید. برای خلوت شدن پنجره نمایش بهتر است فقط نمایش تیرها را تنظیم نمائید و حالت Elevation View را فعال کنید. به این ترتیب شکلی مانند زیر نمایش داده می شود.

blog950510-steel-frame-design-tips-004

در شکل بالا تیرها با کاهش مقاطع رنگشان تیره تر می شود. با این روش می توان تمام Elevation های سازه را به سرعت مرور نمود و اگر جایی تناسب تیره شدن از پایین به بالا رعایت نشده بود به دنبال دلیل آن گشت. بعنوان مثال در شکل بالا در محل مشخص شده با کارد قرمز یک تیر بسیار سنگین پیدا شده است که با تیرهای همجوار خود تناسب ابعادی ندارد.

آخرین بروز رسانی : ۹-۹-۹۵ / ۱۰ شب

 

همچنین توصیه می شود بخوانید:

screenshot-11_16_2016-6_48_40-pm نحوه محاسبه وزن اسکلت ساختمان توسط ETABS 9

screenshot-11_16_2016-6_48_40-pmپیشنهاد CSI در خصوص مدلسازی Panel Zone و Rigid Offset


بخش نظرات سایت :

دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

  1. ممنون مهندس
    حالا با نسخه ۹٫۷٫۴ برای بتنی حدود ۵۰۰ تا ستون رو که نسبت تنش رد کرده چطور باید اصلاح کرد؟ دونه دونه؟

    • سلام
      کاری که من می کنم تعریف Shortcut Key برای Design Change Section است. به این صورت برای تیپ بندی و تغییر مقاطع ستونهای بتنی، Elevation به Elevation اقدام می کنم. اینکار شاید ۳۰٪ سرعت کار رو بالا ببره.
      مهندسین بزرگوار اگر کسی روش بهتری می دونه راهنمایی کنه لطفا

    • سلام وحید جان
      نه متاسفانه در ETABS9 امکان استفاده از مقطع خودکار در سازه های بتنی نیست.
      اگر نیاز به این کار دارید (که البته حداقل برای ستونهای بتنی خیلی در وقت صرفه جویی خواهد شد)، باید به سراغ نسخه ۱۵٫۲٫۰ بروید.


كليه حقوق مادی و معنوی سايت محفوظ مي باشد. © 1395-1394