سازه و تکنولوژی | structech

موفقیت در جلسه مصاحبه برای یک محاسب سازه – بخش اول: نکات پایه

امیر کورش وثوق
4119

موفقیت در جلسه مصاحبه برای یک محاسب سازه – بخش اول: نکات پایه

در این مطلب قصد داریم چکیده‌ای از تجارب خود طی 10 سال همکاری مستمر با مهندسین مشاور تراز اول کشور و حضوری موفق در جلسات متقاعد سازی را برای ایجاد عملکردی موثر و چشمگیر در جلسه مصاحبه جهت استخدام بعنوان مهندس محاسب سازه ارائه نمائیم. امید است مطالعه این مطلب و بکار بستن نکات آن برای شما قبل از شرکت در جلسه، موجب آمادگی ذهنی و روحی در راستای کسب موقعیت شغلی گردد.

 

  • مقدمه

مهم‌ترین عامل برای یک مهندس تازه فارغ‌التحصیل جهت اشتغال و در پی آن ترقی در آن شغل، جستجوی موثر در میان شغلهای با گرایش مورد علاقه و مرتبط با توانایی‌های او می‌باشد. اغلب مهندسین پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه می‌توانند بعنوان یک کارشناس تازه کار (یا کارآموز) در زمینه تحصیلی خود وارد بازار کار شده و به ارائه خدمات مهندسی بپردازند.

بعضی از مهندسین جوان با توجه به علاقه‌مندی زیاد به طراحی سازه، در طول تحصیل با تلاش و مطالعات عمیق به تسلط قابل قبولی در زمینه مباحث نظری طراحی سازه‌های فولادی و بتنی، طراحی لرزه‌ای، مقاوم‌سازی و مباحث آیین‌نامه‌ای آنها رسیده و در پی آن به دنبال کسب موقعیت شغلی با عنوان “محاسب سازه” می‌باشند. در ادامه برای این گروه از مهندسین عزیز نکاتی کلیدی جهت افزایش احتمال موفقیت در جلسه مصاحبه و کسب موقعیت شغلی ارائه گردیده است.

 

  • داشتن ظاهری آراسته و ساده [Dress for Success]

Blog950415 - Job Interview (Part 1) 001

لباس اولین مشخصه ظاهری است که توجه مصاحبه‌کننده (کارفرما) را به خود جلب می‌کند. با پوشیدن لباس تمیز، متناسب و برازنده، اولین ارتباط تصویری خود را با کارفرما در جهت مطلوب تقویت کنید. انتخاب پوششی تمیز و در عین حال ساده شما را مهندسی منظم، هوشیار و محترم جلوه می‌دهد.

 

  • تنها 10 دقیقه زودتر در جلسه مصاحبه حاضر شوید

Blog950415 - Job Interview (Part 1) 002

حضور شما در جلسه مصاحبه 10 دقیقه زودتر از زمان مقرر مطلوب می‌باشد ولی توجه داشته باشید که خیلی زودتر حاضر شدن هم (مثلا 30 دقیقه) به قولی از آن سمت بام افتادن است و پیام خوبی نخواهد داشت. در اکثر اوقات قبل و بعد از شما نفرات دیگری جهت مصاحبه دعوت می‌شوند که شاید برخورد شما با آنها مورد پسند کارفرما نباشد.

 

  • اولین لحظات آشنایی بسیار اهمیت دارد [First Impression]

Blog950415 - Job Interview (Part 1) 003

در نخستین لحظه‌های هر ارتباطی، هر یک از طرفین با توجه به برداشت اولیه از طرف مقابل، تصویری از وی در ذهن خود خلق می‌کنند که تغییر آن در ادامه ارتباط، کار ساده‌ای نخواهد بود. پس حتما سعی کنید لحظات اول را با حفظ اعتماد به نفس و آرامش بسیار محترمانه برگزار کنید.

 

  • کسب اطلاعات در مورد شرکت

چند روز قبل از زمان مصاحبه از طریق اینترنت یا آشنایان در خصوص تاریخچه شرکت، نام مدیران و تحصیلات آنها همچنین پروژه‌های شرکت اطلاعات کاملی کسب نمائید. بسیار مهم است که شما به مطالعه اطلاعات عمومی در خصوص پروژه‌های آن شرکت (مانند استانداردهای مربوطه، روش‌های اجرا و …) بپردازید تا از آشنایی شما با نوع پروژه‌های آن شرکت اطمینان حاصل گردد.

 

  • متن خلاصه‌ای از معرفی‌نامه خود آماده نمائید

در اغلب موارد رزومه ارسالی شما بصورت کامل مطالعه نمی‌شود برای همین شما باید برای کارفرما سوابق تحصیلی، کاری و توانایی‌ها و مهارتهای خود را بصورت خلاصه در شروع جلسه ارائه نمائید.

توجه کنید که در معرفی خود بیشتر روی بخش‌هایی که مرتبط و هماهنگ با نوع کار آن شرکت است معطوف شوید و از عنوان نمودن تجربیات بی‌ربط خودداری نمائید.

 

  • برای طرح سوالات احتمالی آماده باشید

Blog950415 - Job Interview (Part 1) 004

بعد از تنظیم قرار مصاحبه، با توجه به نوع فعالیت آن شرکت خود را آماده پاسخگویی به سوالات محتمل نمائید. به فرض اگر متوجه شدید که شرکت مربوطه در زمینه طراحی پل و ابنیه فنی فعالیت دارد حتما مباحث مقدماتی تحلیل و طراحی پل شامل انواع پل و سیستم‌های باربر آنها را مطالعه نمائید. اثبات حضور ذهن شما بخش عمده‌ای از خیال کارفرما را آسوده می‌کند.

 

  • سخن آخر

Blog950415 - Job Interview (Part 1) 005

به این نکته توجه کنید که اگر شما برای آن موقعیت در آن لحظه انتخاب نشدید اما در طول جلسه موفق به جلب نظر مطلوب مصاحبه‌کننده (گان) شده باشید، اطلاعات تماس شما برای فرصتهای شغلی بعدی توسط آن شرکت حفظ و در آینده‌ای نزدیک با شما تماس گرفته خواهد شد. پس تنها به کسب موقعیت شغلی فکر نکنید و بیشتر هدف خود را متمرکز به ایجاد اثری مطلوب از خود نمائید.

بیاد داشته باشید که قرار است شما پس از استخدام با تقدیم وقت و عمر گرانبهایتان در قبال حق‌الزحمه‌ای قلیل با تمام قوا به پیشبرد منافع حقوقی آن شرکت بپردازید. پس در جلسه مصاحبه عزت نفس و اعتماد به نفس خود را از دست نداده و در صورت استخدام با انگیزه و پشتکاری مثال زدنی به پیشبرد اهداف آن شرکت مشغول شوید.

در بخش دوم این مطلب، مجموعه سوالات فنی که در جلسه مصاحبه استخدامی از محاسب سازه توسط شرکتهای مشاور پرسیده می شود، جمع آوری گردیده است. علاقه مندان می توانند از طریق لینک زیر این محصول را تهیه نمایند:

 

مجموعه سوالات مطرح شده در مصاحبه استخدامی مهندس طراح سازه 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

0 0 امتیاز
Article Rating
مشترک شوید
اشاره به موضوع
guest
0 دیدگاه
دیدگاه داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
0
دیدگاه خود را به اشتراک بگذاریدx