سازه و تکنولوژی | structech

معرفی دستور PANEL ZONE و چگونگی عملکرد آن در ETABS

سید محمد منتظری
6665

معرفی دستور PANEL ZONE و چگونگی عملکرد آن در ETABS

در نرم‌افزار ETABS با اختصاص گزینه Panel Zone به محل اتصال اعضا می‌توان رفتار دقیق‌تری را از وضعیت موجود سازه مدل نمود. با اختصاص Panel Zone  به یک نقطه، چرخش جزئی و در بعضی موارد جابجایی در محل اتصال تیر-ستون، تیر-مهاربند و ستون-مهاربند بوجود می آید.

در بسیاری از موارد مشخصات ستون در محل اتصال به علت وجود ورقهای تقویت یا سخت کننده‌ها، متفاوت می باشد که با اختصاص Panel Zone تا حد امکان این مشخصات در محل اتصال مدل می شود و تاثیر آن بر دوران نقطه اتصال لحاظ می گردد.

برای اختصاص Panel Zone ابتدا باید مشخصات آن از طریق اجرای دستور Panel Zone تعریف گردد. برای این کار با اجرای دستور Assign > Joint/Point > Panel Zone پنجره‌ای گشوده می شود که در آن مشخصات و نوع عملکرد ناحیه اتصال تعیین و به نقاط انتخاب شده اختصاص داده می شود. توجه کنید که به هر نقطه اتصال فقط یک ناحیه اتصال (Panel Zone) می‌توان اختصاص داد.

Blog950523 #018 - panel zone 002

برای اتصال اعضا در محل اتصال دو گره توسط ETABS ایجاد می‌شود که در واقع بر هم منطبق هستند. به هر یک از گره‌ها کلیه اعضای مشابه متصل می شوند. برای مثال در اتصال تیر به ستون تمام تیرها به یک گره و ستونها به گره دیگر وصل می‌شوند. این دو گره بوسیله فنری که مشخصات آن بوسیله Panel Zone مشخص شده به هم مرتبط می‌گردند.

در پنجره معرفی مشخصات Panel Zone پنج گزینه وجود دارد (در نسخه ETABS 2015) که بنا به صلاحدید و هدف طراح هر کدام از آنها انتخاب می‌شود. در ETABS 9 گزینه‌های این پنجره چهار عدد می‌باشند. با استفاده از این گزینه‌ها می‌توان مشخصات Panel Zone را منطبق با ستون زیرین آن معرفی نمود و همچنین ورقهای تقویت در محل اتصال را در مدل سازی لحاظ کرد. در غیر این صورت می‌توان Panel Zone را مانند یک فنر یا یک المان رابط معرفی نمود که در هر مورد مشخصات آن وارد می‌گردد. در ETABS 2015 دو گزینه برای معرفی Panel Zone  با عملکرد غیر الاستیک وجود دارد. عملکرد یکی از آنها براساس آیین نامه ASCE 41-13 می‌باشد و در مورد دوم کاربر مشخصات غیر الاستیک Panel Zone را مستقیم وارد می‌نماید.

در هنگام معرفی ناحیه اتصال بر اساس نوع اعضایی که به هم متصل می‌شوند سه گزینه وجود دارد که عبارتند از Beam-Column ،Beam-Brace و Brace-Column که با معرفی المان رابط می‌توان هر یک از آنها را معرفی کرد. همچنین راستای محورهای محلی، با وارد نمودن زاویه بین محور 2 با محور سراسری  X مشخص می‌گردد.

منبع:

“تحلیل و طراحی سه بعدی سازه‌های ساختمانی”. مولف: حبیب الله، اشرف. مترجمان: برخورداری، محمد علی و باجی، حسن و هاشمی، جواد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

0 0 امتیاز
Article Rating
مشترک شوید
اشاره به موضوع
guest
1 دیدگاه
دیدگاه داخلی
مشاهده همه دیدگاه ها
یعقوب قلیزاده
مهمان
یعقوب قلیزاده
6 سال گذشته

آیا با اجرای Panel Zone نمودارهای نیروی برش و جابجایی به چه شکلی در می آیددر قابهای خمشی معمولی و ویژه؟

سبد خرید
1
0
دیدگاه خود را به اشتراک بگذاریدx